Hvad vil du søge efter?

Blog

Digital transformation handler ikke om teknologi

23 juni, 2020

En nylig offentliggjort undersøgelse fra McKinsey og Company viser, at 70 procent af alle digitale transformationsprojekter ikke når deres mål. Den gode nyhed er, at forskerne ved hvorfor.

Den grundlæggende forskel mellem vellykkede projekter og projekter, der mislykkes, er tankegangen og sundheden i en organisation. Et digitaliseringsprojekt løser aldrig organisatoriske udfordringer, men i stedet forstærkes mangler og udfordringer. Når målene er uklare, eller når motivationen mangler (ofte på grund af frygt), kan ingen organisation udføre en strategisk plan.

Tilbage til det grundlæggende

Succesfulde virksomheder har en kultur, der bare fortsætter med at bevæge sig hele tiden. I “Digital transformation handler ikke om teknologi” af Behnam Tabrizi, Ed Lam, Kirk Girard og Vernon Irvin, angiver forfatterne fem nøglelektioner, der hjælper organisering gennem en digital transformation.

De siger, at digital transformation kan fungere, når lederne går tilbage til det grundlæggende. Lad mig dele et citat fra artiklen, der efter min mening opsummerer deres indsigt i, hvad succesrige ledere gør. De “… fokuserer på at ændre tankesættet hos medlemmerne samt organisationskulturen og processerne, inden de beslutter, hvilke digitale værktøjer de skal bruge, og hvordan de skal bruges.”

Digital transformation fungerer, når lederne går tilbage til det grundlæggende.

Fem lektioner, der vil føre din organisation gennem digital transformation

Lektion 1: Den digitale transformation styres af den bredere forretningsstrategi. Start ikke rejsen med en bestemt teknologi eller værktøj i tankerne.
Lektion 2: Stole på insidere og deres intime viden om, hvad der i deres daglige drift fungerer, og hvad der ikke gør.
Lektion 3: Design kundeoplevelser udefra ind, dvs. de skal være baseret på dybtgående input fra reelle kunder. Kundeoplevelsesdesign kan ikke være baseret på hypoteser.
Lektion 4: Anerkend medarbejderes frygt for at blive erstattet, da de bevidst eller ubevidst kan modstå ændringerne
Lektion 5: Ændre hvordan beslutninger tages. Beslutninger skal træffes hurtigt i en flad organisation. Prototyping er vigtig. Ingen kan vide noget med sikkerhed, og vi er nødt til at teste vores ideer.

Strategi inden teknologi

Det nordiske markedsundersøgelsesfirma Radar Ecosystem Specialists har for nylig offentliggjort indsigter, der dybest set siger det samme som McKinsey-forskningen. Nordiske kunder forstår, at digital transformation er vigtig, men hvad der er mere udfordrende er henrettelsen; virksomheder mangler kompetence, budget, kultur og organisation.

For alle os, der arbejder i IT-branchen og hjælper kunder med at nå deres mål gennem digitalisering, er dette vigtig forskning. Vores eneste ønske er, at det vi leverer med hensyn til teknologi og værktøjer, oversættes til ægte værdi, der understøtter den overordnede forretningsstrategi for vores kunder.

Vi er nødt til at kræve af os selv, at det, vi gør, er på linje med de strategiske planer, at fordelene ved produkter eller løsninger oversættes til værdipropositioner, og at strategien kommer før teknologi.